Gyorsmenü és oldaltérkép
Felvételi

4 évfolyamos felvételi hírek

Segítünk Önnek! Használja a jobb oldali görgetősávot vagy az egerének görgőjét a hírek felett állva a régebbi hírekhez való görgetéshez!

Szóbeli beosztás jövő héten

2018. február 19.

A négy évfolyamos osztályok szóbeli beosztását itt, ezen a lapon fogjuk megjeltetni 2018. február 26-án (hétfő). A feltöltésig se a portán, se a titkárságon nem tudnak információval szolgálni a beosztásról, megértő türelmüket kérjük!


Irány az Apáczai! Verseny eredménye

2018. február 16.

Az iskolánk által szervezett Irány az Apáczai! Versenyen elért kimagasló eredményükért az alábbi tanulók kapnak maximális szóbeli pontszámot a központi felvételi eljárás keretében, amennyiben intézményünkbe jelentkeznek az adott tagozatra, és elérik a központi írásbeli vizsgán a szóbeli vizsgára való behívás ponthatárát:

Biológia tagozat

1. Gázmár Dalma Magdolna
2. Lánczy Zoltán
3. Mihályi Gábor
4. Németh Réka
5. Salvador-Neto Perla Clara

Természettudományi tagozat

1. Kalla Gábor
2. Somogyi Botond
3. Normandy Tibor Tamás
4. Németh Zsolt
5. Bagu Bálint

Matematika – fizika tagozat
matematikából kapnak maximális szóbeli pontszámot:

1. Egyházi Hanna
2. Szaniszló Dávid
3. Robin Eszter
4. Bödecs Barnabás
5. Rahimkulov Margarita
6. Bodzsár Boldizsár

Matematika – fizika tagozat
fizikából kapnak maximális szóbeli pontszámot:

1. Tárkányi András
2. Kovács Márton
3. Egyházi Hanna
4. Kiss Bálint
5. Bodzsár Boldizsár
6. Dóra Márton

Humán tagozat – történelem

1. Bellák András
2. Masason Antal
3. Juhász Eszter
4. Szirakov Alexandra


„2+1” Irodalmi és Filmes Verseny eredménye

2018. február 16.

Az iskolánk által szervezett „2+1” Irodalmi és Filmes Versenyen elért kimagasló eredményükért az alábbi tanulók kapnak maximális szóbeli pontszámot a központi felvételi eljárás keretében, amennyiben intézményünkbe jelentkeznek humán tagozatra, és elérik a központi írásbeli vizsgán a szóbeli vizsgára való behívás ponthatárát:

1. Nagy Noémi Csenge
2. Bálint Marcell
3. Lévay Anna
4. Németh Dorottya
5. Szalay Eszter Emma
6. Márkus Boglárka
7. Keserű Rebeka


Fontos tájékoztató a középiskolai jelentkezési lap kitöltéséről

2018. február 14.

Felhívjuk az EGYÉNI JELENTKEZŐK figyelmét, hogy a korábbiaktól eltérően, a középiskolai jelentkezési lapot kizárólag elektronikusan lehet kitölteni az alábbi felületen:

https://www.kir.hu/KIFIR2/JellapKitolto/egyeni

Kérjük, a kitöltés során mindenképp adjanak meg szülői e-mail és telefonos elérhetőséget!

A rögzítés után kinyomtatott és aláírt jelentkezési lapot február 19-ig juttassák el iskolánkba (személyesen vagy aznapi postai feladással), a tanulói adatlapot pedig a győri felvételi központba.


Mostantól minden hírünk egy helyen

2018. február 14.

A négy évfolyamos osztályainkba felvételiző diákoknak szóló összes információnkat itt, ezen a lapon osztjuk meg. Kérjük, kövessék nyomon a frissítéseket azáltal, hogy rendszeresen ellátogatnak erre a lapra! Sok sikert kívánunk a felkészüléshez!


A felvételi rendje

2017. december 8. (péntek)
Központi felvételi jelentkezés határideje
2018. január 20. (szombat) 10 óra
Központi írásbeli vizsga
2018. január 31. (szerda) 8 óra – 16 óra
Betekintés a dolgozatokba
2018. február 19. (hétfő)
Középiskolai jelentkezés határideje
2018. február 26. (hétfő)
Négyosztályos szóbeli ponthatár és beosztás
2018. március 1-7. (csütörtök-szerda)
Négyosztályos szóbeli vizsgák
2018. március 14. (szerda)
Ideiglenes felvételi rangsor
2018. március 21-22. (szerda-csütörtök)
Sorrend módosítása
2018. április 20. (péntek)
Végleges felvételi jegyzék

A 4 évfolyamos felvételi tájékoztató letölthető a Letöltések közül a lap alján.

Iskolánkról

A gimnázium fennállása óta egyetemi gyakorlóiskola. Kiemelt feladatunknak tekintjük a tehetséggondozást, melyen belül magas színvonalú oktatással segítjük gimnazistáink egyetemre, főiskolára való felkészülését. Legfőbb célunk, hogy diákjaink nyitott, önállóan gondolkodó, érdeklődő és sokoldalú személyiséggé váljanak.

Iskolánkban hat és négy évfolyamos képzés zajlik.

Négy évfolyamos osztályainkban a magyarországi gimnáziumok közül elsők között indítottunk speciális tantervű osztályokat, amelyekben a diákok emelt óraszámban sajátíthatják el a tagozat jellegének megfelelő tantárgyak ismeretanyagát. Három hagyományos tagozatunk (természettudományi, matematika-fizika, biológia) mellé a 90-es évek elején humán tagozatot is szerveztünk, és így lehetővé vált, hogy bármely továbbtanulási irányhoz választhassanak emelt szintű képzést a hozzánk jelentkező nyolcadikosok. A tagozatokon folyó munka hatékonyságát az is elősegíti, hogy ezek kis létszámú tanulócsoportok.

Gimnáziumunk – a budapesti középiskolák között csaknem egyedülálló módon – 1971 óta saját kollégiumot tart fenn (az iskola saját épületében), ahol 90 vidéki tanuló kényelmes elhelyezését és nyugodt tanulását tudjuk biztosítani 4 és 6 ágyas szobákban.

Intézményünk 1992 óta saját sátortáborral rendelkezik a Tisza mellett, ahol június végétől augusztus végéig egyhetes turnusokban táboroznak diákjaink és kísérő tanáraik.

Partneriskolai kapcsolatot tartunk fenn a kolozsvári Apáczai Líceummal, a svédországi Filipstad, a németországi Jever és a belgiumi Ciney gimnáziumával, de egyéb külföldi (angliai, olasz-, és franciaországi) utazásokkal is igyekszünk segíteni a gyerekek nyelvgyakorlását.

Iskolánkban két alapítvány (Alapítvány az Apáczai Gimnáziumért, Apáczai Gimnázium Jubileumi Alapítvány) is működik, amelyek lehetőségeikhez mérten támogatják az utazásokat, a táborozást, valamint a hátrányos anyagi helyzetben lévő családok gyermekeinek tanulmányaihoz is nyújtanak anyagi segítséget.

Tanulóink számára a szabadidő tartalmas eltöltéséhez két tornaterem, egy konditerem, egy modern gépekkel felszerelt informatikaterem és felújított, kényelmes könyvtár áll rendelkezésre. Szabadidejükben részt vehetnek számtalan szakkör, valamint az iskolai kórus és az iskolai Diákönkormányzat munkájában.

Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy évről évre több száz jelentkező közül választhatjuk ki diákjainkat, ezzel biztosítva azt, hogy a felvettek képességeikben, céljaikban hasonló gyerekekből álló és így egymást tanulásban és emberileg is segítő környezetbe kerüljenek, amely diákot és tanárt egyaránt motivál.

Ennek köszönhető az, hogy érettségiző tanítványaink döntő többsége a legrangosabb magyarországi egyetemeken (SE, BCE, BME, ELTE, stb.) folytatják tanulmányaikat és közel 100%-uk már első próbálkozásra felvételt nyer az általa választott felsőfokú intézménybe, és az utóbbi néhány évben egyre többen színvonalas külföldi egyetemekre is bekerülnek. Eredményeik alapján az Apáczai Gimnázium hagyományosan az ország legjobban teljesítő középiskolái közé tartozik.

Legtehetségesebb diákjaink és felkészítő tanáraik munkáját dicséri, hogy évente tucatszám kerülnek apáczaisok az országos tanulmányi versenyek legjobb helyezettjei közé. A versenyek közül legrangosabbként számon tartott Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen szinte minden tantárgyból jutott be tanulónk a döntőbe. A 90-es évek eleje óta csaknem minden évben volt apáczais tagja a Nemzetközi Kémiai (de gyakran a matematikai, fizikai, földrajzi és csillagászati) Diákolimpián, illetve az utóbbi években a Nyelvészeti Diákolimpián versenyző magyar csapatnak. A nyaranta megrendezett Nemzetközi Kémiai Diákolimpiáról a magyar csapat apáczais tagja rendszerint éremmel tér haza.

Az Oktatási és Kulturális Minisztérium által 2008 júniusában kiírt pályázaton elnyertük a

„Tehetséggondozó Iskola” címet. Tagjai vagyunk a Tehetségpontok hálózatának, és partnerkapcsolatban állunk a Semmelweis Egyetemmel, az ELTE Jogi és Természettudományi Karaival, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel, valamint a Művészetek Palotájával. A 2009-2010. tanévtől a TÁMOP pályázati nyerteseként több osztályunkban kompetenciaalapú oktatást vezettünk be. E pályázat eredményeképp tantermeink többségében interaktív tábla segíti az oktatást. Részt veszünk a „Vitától hangos iskolák” disputa-iskola programban, valamint az Európai Unió gondozásában zajló „Észak-Dél Kapcsolat” projektben.

Felvételi tájékoztató – négy évfolyamos osztályok

Szülői tájékoztató

Az érdeklődők számára szülői tájékoztatót tartunk 2017. november 27-én (hétfőn) 16 órától gimnáziumunk II. emeleti Színháztermében, ahol az igazgatóság és szaktanárok részvételével, általános tudnivalók ismertetése mellett készséggel válaszolunk a felvételi eljárással és iskolánkkal kapcsolatban felmerülő kérdéseikre is.

Nyílt napok

2017. november 27-én (hétfőn), 28-án (kedden) és 29-én (szerdán) 9–15 óráig iskolánkban nyílt napokat tartunk. Ennek során a tanulók és szüleik megtekinthetik különféle tanulócsoportjaink előre meghirdetett óráit.

Az iskolába 8.30-tól várjuk az érdeklődőket, akik a második emeleti Színházteremben gyülekezhetnek. Itt tájékozódhatnak a bemutató órák helyszínéről, valamint a nyílt nap időtartama alatt ugyanitt a szülők részére konzultációs jelleggel tájékoztatást adunk az iskolával és a felvételi eljárással kapcsolatban.

A tantermekben korlátozott számú látogatót tudunk fogadni, ezért az óralátogatásra kizárólag honlapunkon elérhető regisztrációs rendszerünk használatával lehet jelentkezni! Az óralátogatásra (családonként összesen legfeljebb 3 tanórára) 2017. november 13-24-ig lehet regisztrálni.

A felvételiről

A nagy érdeklődés miatt iskolánk minden osztályába felvételi vizsgát kell tenni. A felvételit a

Minisztérium tanévnyitó rendeletében meghatározott időszakban szervezzük. A felvételi vizsga írásbeli és szóbeli részből áll.

A 2018/2019. tanévben iskolánkban két négy évfolyamos osztályt indítunk, amelyekben speciális tantervű csoportokat (tagozatokat) szervezünk. Ezekbe az osztályokba az ország egész területéről várjuk a 8. osztályt végzett tehetséges diákokat.

Iskolánkban két idegen nyelv tanulása kötelező. Első idegen nyelvként tanulóink angol nyelvet tanulnak. A csoportok homogén kialakítása érdekében a felvett tanulók részére előzetes nyelvi felmérést tartunk.

A második idegen nyelv oktatása kezdő szintről indul. Az iskola egyetemi gyakorlóiskolai feladata a tanárképzés feltételeinek biztosítása, ezért a második idegen nyelvet az egyetemi nyelvi szakok igényeit is figyelembe véve iskolánk határozza meg tagozatonként.

MATEMATIKA-FIZIKA TAGOZAT

Tagozatkód: 0001 Telephely kódja: 001

Tervezett létszám: 17 fő

A szóbeli vizsga tárgyai: matematika és fizika

Második idegen nyelv: német

A felvételi összpontszám számítása:

Központi matematika feladatsor: 50 pont

Központi anyanyelvi feladatsor: 25 pont

Szóbeli vizsga: 25 pont

Hozott pontszám: 10 pont

 

TERMÉSZETTUDOMÁNYI TAGOZAT

Tagozatkód: 0002 Telephely kódja: 001

Tervezett létszám: 17 fő

A szóbeli vizsga tárgya: kémia

Második idegen nyelv: német

A felvételi összpontszám számítása:

Központi matematika feladatsor: 50 pont

Központi anyanyelvi feladatsor: 25 pont

Szóbeli vizsga: 25 pont Hozott pontszám: 10 pont

BIOLÓGIA TAGOZAT

Tagozatkód: 0003 Telephely kódja: 001

Tervezett létszám: 17 fő

A szóbeli vizsga tárgyai: biológia és kémia

Második idegen nyelv: latin

A felvételi összpontszám számítása:

Központi matematika feladatsor: 50 pont

Központi anyanyelvi feladatsor: 25 pont

Szóbeli vizsga: 25 pont Hozott pontszám: 10 pont

 

HUMÁN TAGOZAT

Tagozatkód: 0004 Telephely kódja: 001

Tervezett létszám: 17 fő

A szóbeli vizsga tárgyai: magyar és történelem

Második idegen nyelv: orosz

A felvételi összpontszám számítása:

Központi anyanyelvi feladatsor: 50 pont

Központi matematika feladatsor: 25 pont

Szóbeli vizsga: 25 pont

Hozott pontszám: 10 pont

A hozott pontszám kiszámítása: a 7. tanév végi és a 8. félévi osztályzatok összege 5 tantárgyból, osztva 5tel. A szükséges 5 tantárgy: magyar nyelv és irodalom (átlagot számolunk), matematika, történelem, idegen nyelv és a természettudományi tantárgyak közül az, amelyikből a legjobb eredményt érte el a felvételiző. Kérjük, hogy a jelentkezési lapra csak a fenti tantárgyak eredményeit írják!

A felvétel rendje

A központi írásbeli vizsgára való jelentkezés határideje:

2017. december 8. (péntek)

A felvételiző jelentkezését a központi írásbeli vizsgára a központilag kiadott jelentkezési lapon bármelyik, írásbelit szervező középiskolába, így hozzánk is közvetlenül benyújthatja. A központi írásbeli felvételi vizsgát szervező intézmények listája várhatóan elérhető az Oktatási Hivatal honlapjáról, és természetesen az iskolák is adnak erről tájékoztatást. A jelentkezési lapot a középiskolákban - iskolánkban a portán - lehet beszerezni, illetve várhatóan az Oktatási Hivatal honlapjáról (https://www.oktatas.hu: Köznevelés/Középfokú felvételi eljárás/Aktuális beiskolázási időszak) is letölthető lesz.

Figyelem! Ez csak a központi írásbeli felvételire való jelentkezésre szolgál; nem azonos a középiskolai felvételi jelentkezési lappal!

A központi írásbeli időpontja: 2018. január 20. (szombat) 10.00

A központi írásbeli felvételi vizsga pótnapja: 2018. január 25. (csütörtök) 14.00

(csak indokolt esetben, előzetes jelzés alapján vehető igénybe!)

A központi írásbeli feladatsora és javítókulcsa is egységes, a vizsga eredményét igazoló lapot a vizsga helyszínéül szolgáló iskola állítja ki és csak ott lehet azt átvenni (személyesen). A kijavított dolgozatok eredményéről szóló igazolás átvételére és a dolgozatok megtekintésére 2018. január 31-én (szerdán) 8-16 óráig lesz lehetőség. A javítással kapcsolatos esetleges fellebbezéseket február 1-jén (csütörtökön) 16 óráig lehet írásban leadni a gimnázium titkárságán.

FIGYELEM! Az írásbeli vizsga időpontjáról nem küldünk külön értesítést! A vizsga helyszínéről a vizsgát megelőző napokban, honlapunkon adunk tájékoztatást.

A középiskolai jelentkezés határideje: 2018. február 19. (hétfő)

A jelentkezési lapokat, amelyeket az egyéni jelentkezők letölthetnek az Oktatási Hivatal honlapjáról, legkésőbb a fenti időpontig kell leadniuk a gimnázium titkárságán, vagy elküldeni postai úton az iskola címére. A központi írásbeli vizsga eredményéről szóló Értékelő lap másolatát a jelentkezési lappal együtt kell eljuttatniuk iskolánkba.

Iskolánk OM azonosító kódja: 035229

Neve: ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium
Címe: 1053 Budapest, Papnövelde utca 4–6.

A jelentkezési lapok beérkezése után tagozatonként ponthatárt állapítunk meg a jelentkezők központi írásbeli vizsgaeredményei alapján, a felvételi pontszám számításánál részletezett módon súlyozva a két feladatlap eredményét. A ponthatárt elérő tanulók vesznek részt a szóbeli vizsgán.

A ponthatárt és a szóbeli vizsgák beosztását 2018. február 26-án (hétfőn) tesszük közzé honlapunkon.

A szóbeli vizsgák időpontja: 2018. március 1-7.

A szóbeli vizsgák követelményeit ezen tájékoztatónk alatti lenyíló dobozban olvashatják.

Az ideiglenes felvételi jegyzéket (a felvételi „rangsort”) március 14-én (szerda) tesszük közzé honlapunkon és a portán. Tájékoztatjuk a felvételizőket, hogy a jegyzék elkészítésekor a felvételi összpontszám a mérvadó, pontegyezés esetén pedig előnyt jelenthetnek az országos tanulmányi versenyek döntőjében elért eredmények (ezeket kérjük, tüntessék fel a jelentkezési lap megfelelő rovatában). Kérjük, a jelentkezési lapon adjanak meg szülői e-mailcímet, mert a végleges eredményrőlb elektronikus úton küldjük a tájékoztatást.

Kérjük a felvételizőket, hogy személyazonosságuk ellenőrzése céljából a felvételi vizsga minden fordulójára hozzanak magukkal fényképes igazolványt!

Felhívjuk figyelmüket arra, hogy nem áll módunkban levélben értesíteni a felvételizőket a vizsgák időpontjairól, ezért kérjük Önöket, kísérjék figyelemmel az iskolánk honlapján megjelenő információkat! Minden, a felvételivel kapcsolatos időpontról készséggel adunk tájékoztatást telefonon is, a 266 14 27-es számon.

A felvételi eljárás és a Műveltségi Verseny „menetrendje”

Szóbeli követelmények a felvételi vizsgán tagozatos osztályokba felvételizők számára

Biológia

Az életközösségek jellemzői, az ökológiai környezet, az élő és élettelen környezeti tényezők fogalma. Az életközösségek szerveződése, anyagforgalma, a tápláléklánc.

A forró, a mérsékelt és a hideg övezet élővilága; ökológiai adottságok, jellemző életközösségek, az ott élő élőlények testfelépítése és életmódja.

Hazai életközösségek

Hegyvidékek és tengerek: az élővilág elrendeződésének okai, az élőhelyek védelme és a legfontosabb veszélyeztető tényezők.

A rendszerezés alapjai, a legfontosabb rendszertani kategóriák.

A sejtmagnélküliek, a sejtmagvas egysejtűek és a gombák általános jellemzői, egészségügyi és ökológiai jelentőségük.

A növények általános jellemzői. A moszatok, a zuzmók, a mohák, a harasztok, a nyitvatermők és a zárvatermők jellemzői, a tulajdonságok evolúciója a növények országán belül. A kétszikűek és az egyszikűek osztályának összehasonlítása.

Az állatok általános jellemzői. A szivacsok, a csalánozók, a gyűrűsférgek, a puhatestűek, az ízeltlábúak és a gerincesek jellemzése. A halak, a kétéltűek, a hüllők, a madarak és az emlősök összehasonlítása.

Az emberi test szerveződése: szerveződési szintek, az ember sejtjeinek közös jellemzői, a hámszövetek, a kötő- és támasztószövetek, az izomszövetek, valamint idegszövet felépítése és funkciója.

Az emberi bőr szerkezetének és funkciójának összefüggései. A bőr sérülései, bőrápolás.

A csontok és izmok felépítése, kapcsolódása és funkciói. A mozgás fontossága.

A táplálkozás funkciója a szervezet fenntartásában. A tápcsatorna szerkezete és működése. A legfontosabb tápanyagok. Az egészséges táplálkozás.

A légzés funkciója a szervezet fenntartásában. A légutak, a tüdő szerkezete és működése, a hangadás. A légcsere és a gázcsere. A légzőszervek egészsége.

A keringés szerepe. A keringési rendszer részei. A vér összetétele, vércsoportok. A szív- és érrendszeri betegségek megelőzése. Védekezés a kórokozók ellen.

A kiválasztó működés jelentősége. A kiválasztó szervrendszer működése.

Fizika

A testek mozgása

Az egyenes vonalú egyenletes mozgás

Út-idő grafikon készítése és elemzése. Az út és az idő közötti összefüggés felismerése. A sebesség fogalma, a sebesség kiszámítása. A megtett út és a menetidő kiszámítása.

Az egyenletesen változó mozgás

A sebesség változásának felismerése, a gyorsulás fogalma. Az átlag- és a pillanatnyi sebesség fogalma és értelmezése konkrét példákon.

A dinamika alapjai

A testek tehetetlensége és tömege Egyszerű kísérletek a tehetetlenség megnyilvánulására. A tehetetlenség törvénye.

Erő és mozgásállapot-változás

A test mozgásállapot-változása mindig egy másik test által kifejtett erőhatásra utal. (Egyszerű kísérletek.) Az erő mérése rugós erőmérővel. Az erő mértékegysége.

Erőfajták

Súly (és súlytalanság). Súrlódás és közegellenállás (gyakorlati jelentősége). Rugóerő (a rugós erőmérő működése).

Egy testre ható erők együttes hatása

Egy egyenesbe eső azonos és ellentétes irányú erők összegzése, az erőegyensúly fogalma.

Erő-ellenerő

Az erő két test közötti kölcsönhatásban. (Egyszerű kísérletek.)

A mechanikai munka

A munka értelmezése, mértékegysége. Egyszerű számításos feladatok a munka, az erő és az út kiszámítására. A mechanikai energia fogalma. A mechanikai energiamegmaradás

Az egyszerű gépek: emelő, lejtő

A forgatónyomaték kiszámítása. Az egyensúly feltétele emelőkön (az egyensúly létesítéséhez szükséges erő, illetve erőkar kiszámítása). Az egyszerű gépek gyakorlati haszna.

A nyomás

Szilárd testek által kifejtett nyomás

A nyomás értelmezése egyszerű kísérletek alapján, a felismert összefüggések matematikai megfogalmazása, a formula alkalmazása.

Nyomás a folyadékokban és gázokban

A hidrosztatikai nyomás. A hidrosztatikai nyomás kísérleti vizsgálata, a nyomást meghatározó paraméterek. Közlekedőedények (egyszerű kísérletek, környezetvédelmi vonatkozások, például kutak, vizek szennyezettsége).

Arkhimédész törvénye, a testek úszása

A felhajtóerő kísérleti vizsgálata. Az úszás, lebegés, elmerülés feltételei. Egyszerű feladatok Arkhimédész törvényére.

Hőtan

Hőtani alapjelenségek

Hőmérséklet és mérése. A hőtágulás jelensége szilárd anyagok, folyadékok esetén, a hőtágulás jelensége a hétköznapi életben.

Hő és energia

A testek felmelegítésének vizsgálata, a fajhő és mérése. Energiamegmaradás termikus kölcsönhatás során.

Halmazállapotok, halmazállapot-változások

Az anyag atomos szerkezete, halmazállapotok. A halmazállapot-változások – olvadás, fagyás, párolgás, forrás, lecsapódás – jellemzése, hétköznapi példák. Az olvadáspont, forráspont fogalma. Az olvadáshő, forráshő értelmezése. A halmazállapot-változás közben bekövetkező energiaváltozások értelmezése.

Teljesítmény és hatásfok

A teljesítmény és hatásfok fogalma.

Elektromos alapjelenségek, egyenáram

Elektrosztatikai alapismeretek

Az elektrosztatikai kísérletek elemzése, az elektromos töltés.

Az elektromos áram, egyszerű elektromos áramkörök

Az elektromos áram fogalma, érzékelése hatásain keresztül. Az elektromos áramkör részei, az áramerősség és mérése. A feszültség és mérése.

Ohm törvénye

Ohm törvénye, az elektromos ellenállás fogalma, az ellenállás kiszámítása és mértékegysége. Ohm törvényével kapcsolatos egyszerű kísérletek (pl. fogyasztók soros és párhuzamos kapcsolása). Ohm törvényével kapcsolatos egyszerű feladatok megoldása.

Kémia

Témakörök: Anyagok csoportosítása kémiában (elem, vegyület, keverék, oldat). Oldódás, oldatok, oldhatóság, tömegszázalékos összetétel, keverékek szétválasztása. Néhány fontosabb oldószer (víz, alkohol, benzin). Atomszerkezet, periódusos rendszer. Ionok és ionvegyületek, ionrács, ionvegyületek oldódása vízben. Kovalens kötés, egyszerűbb molekulák szerkezete (hidrogén, oxigén, nitrogén, klór, kén, víz, hidrogén-klorid, ammónia, metán, szén-dioxid, kén-dioxid, szén-tetraklorid). Fizikai és kémiai változások, fizikai és kémiai tulajdonságok, hőtermelő és hőelnyelő folyamatok, egyesülés és bomlás, katalizátor. Égés, egyszerű redoxireakciók (pl. fém + nemfém, sav + fém reakciók hidrogénfejlődéssel) és sav-bázis reakciók (a tanult savakkal, bázisokkal). Savak, bázisok, sók, kémhatás, indikátorok. A kristályos anyagok rácstípusai. A legfontosabb anyagok tulajdonságai (pl. képlet, szerkezet, fizikai és kémiai tulajdonságok, köznapi életben való előfordulás, kémiai reakciók egyenlettel, előállítás, felhasználás): hidrogén, klór, hidrogén-klorid (és a sósav), hipo, klórmész, bróm, jód, oxigén, oxidok és hidroxidok (pl. oltott mész, égetett mész, nátrium-hidroxid), kén és oxidjai, kénsav, szulfátok (pl. rézgálic), szén és oxidjai, szénsav, hidrogén-karbonátok és karbonátok (pl. szódabikarbóna, szóda, mészkő), nitrogén, nitrogén-dioxid, ammónia, ammóniumsók (pl. szalmiáksó) salétromsav, nitrátok (pl. chilei salétrom, pétisó). A levegő összetétele, fontosabb jellemzői, levegőszennyezés. A víz és fontosabb tulajdonságai (reakciója fémekkel, nemfém- és fém-oxidokkal). Sűrűség, anyagmennyiség, részecskeszám, moláris tömeg és az ezekkel történő számítások. Keverékekkel, oldatokkal kapcsolatos számítások (pl. oldatkészítés, keverés, hígítás, töményítés, kristályosítás, oldhatóság). Vegyületek összegképletének (tapasztalati képletének) meghatározása tömegszázalékos összetétel alapján. Kémiai reakciók alapján történő egyszerű számítások (oldatokkal is). A fentieken kívül leírás vagy grafikonok alapján bármilyen anyag tulajdonságainak, kémiai reakcióinak értelmezése, megadott információk alapján egyszerű egyenletek írása, egyszerű számításokhoz adatok gyűjtése.

Megadott szövegben szereplő információk alapján történő feladatok megoldása. Grafikonok értelmezése.

Magyar nyelv és irodalom

A szóbeli vizsga leírása

Minden felvételiző húz egy rövid (1,5—2 oldalas), vélhetően számára ismeretlen novellát vagy elbeszélést. A felelet előtt legalább húsz perc felkészülési időt kap, hogy a művet elolvassa, szükség esetén vázlatot készítsen. A szöveghez segítő, irodalmi szempontú kérdéseket adunk, de nem az a vizsgázó feladata, hogy azokat egyenként megválaszolja, hanem az, hogy azok alapján, azokból kiindulva mutassa majd be a szövegét.

A szóbeli vizsga körülbelül tíz percig tart. A felvételizőnek a szöveg egy részletének felolvasásával kell kezdenie a feleletét. (A vizsgáztató tanárok jelölik meg, melyik részletet olvassa, mennyit olvasson.) A felolvasás után szóbeli segítség, kérdések nélkül kell folytatnia a feleletet, amelyben az olvasott művet kell önállóan, értelmezve bemutatnia. Vázlatát használhatja, de a felelet nem lehet a felkészülési idő alatt megírt szöveg felolvasása. A felvételiztető tanárok végighallgatják a felelőt, nem szakítják meg, csak ha nagyon eltér a tárgytól vagy súlyosan téved. Szükség esetén segítő kérdéseket tesznek fel az elmondottak kiegészítésére. A felelet végén teszik fel a szöveggel kapcsolatban a nyelvi kérdéseket, amelyekre a felvételizőnek külön felkészülés nélkül kell választ, megoldást adnia.

Értékelés

A vizsgáztatók a feleletet előre elkészített szempontsor és útmutató alapján értékelik, 0–20 pontra. Az értékelés szempontjai között szerepel a felolvasás színvonalának és a felelet önállóságának értékelése is.

Követelmények, képességek

A cselekmény legfontosabb szerkezeti elemeinek elkülönítése, azonosítása, szerepének, tartalmának értékelése. A szöveg szerkezeti egységeinek / jellemzőinek azonosítása, az ezekből adódó jelentések feltárása. Az egyes kompozíciós elemek közötti összefüggés, strukturális kapcsolat felfedezése, végigkövetése, bemutatása.

Az elbeszélő nézőpontjának megfigyelése, bemutatása. Konfliktusforrások (pl. kulturális, világlátás- és életformabeli, az életkorból és a személyiségből adódó különbségek, ezekből fakadó ellentétek) felfedezése, megfigyelése a műben. Irodalmi szereplők jellemének megítélése, érvelés a saját álláspont mellett a szöveg felhasználásával.

Az olvasott művek alapján néhány alapvető irodalmi téma, motívum fölismerése és bemutatása (pl. gyerekek és felnőttek, próbatételek, szeretet, féltés, hősiesség).

A szöveg szerkezeti egységeinek / jellemzőinek azonosítása, az ezekből adódó jelentések feltárása. A szövegben rejlő metaforikus / átvitt / mögöttes jelentés(ek) felfedezése.

A szöveg irodalmi kontextusának (történetiség, műfaj, motívumok stb.) feltárása.

Tájékozódás az irodalom kronológiájában és „földrajzában”, a helyi hagyományok, irodalmi emlékek ismerete.

A szövegben előforduló szavak szófajának fölismerése, szóelemzés, a szóelemek megnevezése, jellemző jegyeik bemutatása. A szófajra, szóalakra, szóképzésre vonatkozó ismeretek.

A szöveg nyelvi összefüggéseinek (előre és visszautalások, tartalmi, nyelvi egységek) felismerése és bemutatása.

A szavak szótári és szövegbeli jelentésének megkülönböztetése, idegen vagy ismeretlen szavak jelentésének kikövetkeztetése a szövegből.

A szavak, szólások, állandósult szókapcsolatok, a különböző nyelvi rétegekhez tartozó szavak, kifejezések megkülönböztetése, jelentésük értelmezése.

Jártasság a mondatelemzésben, a szintagmák szerkezetének és jelentésének fölismerése, értelmezése, fogalmi szintű megnevezése.

Matematika

A 7. osztály végéig szereplő konkrét anyagok tudása.

Ezen kívül szerepelhetnek logikai úton is megoldható szöveges problémák.

Térbeli szemlélet, testek, síkbeli alakzatokkal kapcsolatos eddigi ismeretekkel és józan ésszel megoldható feladatok. Statisztikai, kombinatorikai, valószínűségszámítási elemek a 14 éves diák tapasztalatai alapján kigondolható problémákban.

Történelem

1. Az Amerikai Egyesült Államok megalakulása és az amerikai polgárháború 2. Eszmék, személyiségek és események a felvilágosodás és a francia forradalom korából 3. Napóleon és Európa 4. A mezőgazdaság és a gépek forradalma, az ipari forradalom társadalmi következményei 5. A 18. századi magyar történelem fordulópontjai (Rákóczi-szabadságharc, Mária Terézia és II. József)

6. Országgyűlések Pozsonyban, a reformkor nagy kérdései 7. Gróf Széchenyi István és Kossuth Lajos politikai tevékenysége

8. 1848. március 15-e és az áprilisi törvények 9. A soknemzetiségű Magyarország kialakulása és a nemzetiségek ébredése 10. A szabadságharc legfontosabb hadműveletei 11. Új európai nemzetállamok kialakulása (olasz, német egység)

12. Versenyben a világ felosztásáért: gyarmatosítás a 19. században 13. Magyarország a szabadságharc bukása után, út a kiegyezéshez, a kiegyezés értékelése 14. Gazdasági felzárkózás és a polgárosodó magyar társadalom az Osztrák-Magyar Monarchiában

15. Az első világháború háború okai, céljai és jellege (legfontosabb frontvonalak)

16. Győztesek és vesztesek: a versailles-i békerendszer

17. Európa az első világháború után és a nagy gazdasági világválság 18. A nácizmus Németországban 19. A sztálini Szovjetunió 20. Az Egyesült Államok és Roosevelt

A felvételiző a fenti témakörökhöz kapcsolódóan húz egy tétellapot, amelyen források, grafikonok és ábrák szerepelnek. Az önálló felkészülési idő után, a felvételiző 8-10 percben bemutatja az adott korszakot, feleletében felhasználva a forrásokból kiemelt ismereteket.

Nyílt napok

A nyílt napok iskolánkban 2017. november 27-29. (hétfő-szerda) között voltak.

Irány az Apáczai! verseny

Az Irány az Apáczai! verseny már lezajlott.

Élményórák

Az Élményórák már lezajlottak.




4 évfolyamos felvételi tájékoztató (letölthető változat) Letöltés